نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تفاوت رم SSD با HDD

میزان سرعت راه اندازی ویندوز و عملکرد بسیاری از نرم افزار های داخلی لپ تاپ وابسته به رمی بکار رفته در آن است؛ در گذشته تنها رم های HDD برای این منظور  در لپ تاپ ها استفاده می گردید، اما با آمدن حافظه های داخلی SSD تحویل بزرگی در این خصوص رخ داد، چرا که با ارائه قابلیت های بیشتر نسبت به نوع قبلی توانست سرعت بالاتری در انجام فرآیندها و اجرای برنامه ها ایجاد نماید.

اما هنوز هم در بیشتر سیستم ها نوع HDD استفاده شده و اصلی ترین دلیل آن قیمت مناسب تر و مقرون به صرفه بودن آن می باشد؛ در واقع شما برای حافظه های SSD باید قیمت بالاتری برای هر گیگ پرداخت نموده و اصطلاحا دارای میزان قیمت بر گیگ بیشتر از حافظه HDD می باشد.

البته این دو رم تفاوت های زیادی داشته که هر کدام برحسب نیاز کاربر می تواند مفید یا مضر محسوب گردد، برای همین در ادامه به شرح کاملی از آن ها می پردازیم.

درایو دیسک سخت HDD چیست

قطعه HDD (hard disk drive) در واقع درایو دیسک سخت بوده که وظیفه ذخیره سازی اطلاعات دیجیتالی لپ تاپ به صورت مغناطیسی را داشته، به همین دلیل دارای دیسک های فلزی مغناطیسی است که در هنگام ذخیره سازی با سرعت بالایی می چرخد. برای ثبت اطلاعات در این قطعه از ابزار بازو مانندی به نام هد استفاده شده که بوسیله  یک سر شناور داده ها را بر روی دیسک ها نوشته یا می خواند ؛ این عمل باعث شده اطلاعات به طور تصادفی در هر قسمت از دیسک ها ذخیره شده و ترتیب مشخصی نداشته باشند در نتیجه نمی توان هر فایل را در قسمت مشخصی از آن پیدا نمود.

این مطلب را از دست ندهید   ارتقا حافظه لپ تاپ

هارد دیسک ها بر عکس رم های به کار رفته در لپ تاپ، یک حافطه ثابت و غیر فرار می باشند چرا که با قطع برق و از کار افتادن لپ تاپ اطلاعات هک شده بر روی ان از بین نرفته و بعداز راه انداز ی مجدد سیستم عامل، قابل خواندن می باشند.

امروزه سرعت عملکرد هارد دیسک ها به بیش از 15000 دور بر دقیقه رسیده، به همین دلیل کارآیی آن ها نسبت به نوع قدیمی تر آن افزایش چشمگیری دراد. البته همان طور که در بالا به آن اشاره شد، مهم ترین مزیتی که می توان برای آن در نظر گرفت قیمت مناسب بوده، چرا که با هزینه کمتر داده های بیشتری میتوان در سیستم ذخیره نمود.

SSD چیست؟

زمانی که قصد ارتقا هارد لپ اپ خود را داشته باشید، یکی از گزینه های پیشنهادی فروشنده حافظه های  SSD می باشد؛ البته قیمت بالای آن باعث شده کاربران مبتدی اغلب از خرید آن منصرف شوند. اما SSD ها یا همان درایو های جامد (Solid State Drive) در واقع سرعت و ظرفت بالاتری در ذخیره سازی دارد، چون در این نوع درایو ها مانند هارد دیسک قطعه متحریکی برای ثبت داده وجود ندارد و از تکنولوژی پیشرفته تری به نام ریز تراشه ها یا میکرو چیپ برای ثبت اطلاعات بهره می برد؛ به نوعی می توان گفت درایور های حالت جامد در واقع همان فلش مموری در اندازه بزرگتر هستند.

همچنین عدم وجود بازوی مکانیکی هد در SSD باعث شده سرعت خوانده شدن دادها افزایش چشمگیری داشته در نتیجه در بین کاربران حرفه ای محبوبیت زیادی بدست آورد.

این مطلب را از دست ندهید   علت خطای بررسی نکردن به‌روزرسانی ویندوز

البته داده مانند HDD به صورت ثابت ذخیره شده و خاموش کردن سیستم یا قطع شدن برق ورودی آن موجب پاک شدن اطلاعات آن نمی شود، به طوری که برخی از سازندگان حافظه SSD ادعا دارند اطلاعات بر روی آن تا 200 سال بدون هیچ گونه تغییری باقی خواهد ماند.

تکنولوژی ریز تراشته به کار رفته در آن شامل یک پردازشگر داخلی (controller) پیچیده بوده که با اعمال چندین پروسه خاص، داده ها را ثبت یا مجدد باز خوانی می‌نماید. این ابزار علاوه بر وظیفه ذخیره سازی، مدیریت عوامل دیگری در حافظه را بر عهده داشته و عملکرد صحیح آن باعث سرعت بالای آن نسبت به HDD می شود.

البته تعویض و ارتقاء هارد لپ تاپ به نوع ماردبرد آن نیز بستگی دارد، بنابراین برای انتخاب حافظه مناسب قبل از خرید با کارشناسان نمایندگی لپ تاپ خود مشورت نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 11 =