نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کارت گرافیکی چیست و چه کاری در لپ تاپ انجام می دهد

برای نمایش داده های گرافیکی مانند ویدئو، تصویر یا فایل های برنامه هایی مانند فتوشاپ یا ایلاستراتور بر روی مانیتور لپ تاپ، لازم است این اطلاعات توسط کارت گرافیکی پردازش شوند. در واقع GPU وظیفه تبدیل داد های گرافیکی به سیگنال های قابل مشاهده بر روی صفحه نمایشگر را داشته و عملکرد آن تاثیر مستقیمی بر میزان کارآیی برنامه و بازی های کامپیوتری دارد.

بنابراین کارت گرافیک قدرتمند تر در سیستم به معنای دیدن تصاویر و ویدئو هایی با وضوح بالا بوده، در نتیجه یکی از معیار های اصلی کاربران حرفه ای و گیمر ها در تهیه لپ تاپ مناسب می باشد.

GPU در لپ تاپ چکار می کند

پردازشگر گرافیکی (Graphics Processing Unit) در واقع قطعه ای برای نمایش تصاویر بر روی مانیتور بوده و میزان کارآمدی آن بستگی به نوع کارت گرافیکی استفاده شده در آن دارد؛ بنابراین می توان آن را یک مترجم قدرتمند سیستم در نظر گرفت که داده های پردازش شده توسط CPU را دریافت کرده و آن ها را به زبان تصویر از طریق صفحه نمایشگر تبدیل می نماید؛ در نتیجه هرچه سرعت ایت تبدیل داده بالاتر باشد شما قادر به دیدن ویدئو ها و بازی های پیچیده تری خواهید بود.

البته در لپ تاپ های قدیمی تر این بر عهده CPU گذاشته شده اما توانایی پردازش و نمایش تصاویر با کیفیت را نداشت؛ به همین علت قطعه جداگانه ای برای پردازش داده ای گرافیکی در لپ تاپ در نظر گرفته شد.

این مطلب را از دست ندهید   کاربرد پورت HDMI در لپ تاپ

انواع کارت گرافیکی لپ تاپ

برحسب نوع عملکرد و میزان پردازش داده ها، کارت های گرافیکی موجود در بازار به دو نوع کارت گرافیک مجتمع (On-Board) و  کارت گرافیک مجزا (Discrete) تقسیم می گردد. به طور کلی نمی توان گفت کدام نوع بهتر از دیگریست، چرا که هر کدام به منظور انجام  اهداف مشخصی طراحی شده و شما بر حسب نوع پروژه های خود باید آن را انتخاب نمایید.

On-Board GPU

امروزه بسیاری از سازندگان لپ تاپ به دلیل ارزان بوده کارت های گرافیکی مجتمع از آن ها برای پردازش داده های گرافیکی سیستم های خود بهره می برند؛ اما این نوع کارت گرافیکی از آنجا که با CPU به صورت یکپارچه ساخته شده و در واقع قطعه جداگانه ای محسوب نمی گردد، قابلیت تعویض یا تعمیر ندارد؛ در نتیجه لپ تاپ های دارای کارت گرافیکی آنبرد قابلیت ارتقا از این نظر را ندارند.

اگر تنها قصد وب گردی یا دیدن فیلم و عکس با لپ تاپ خود دارید نگران نباشید، این نوع کارت گرافیکی به خوبی از عهده این جور کار های بر می آید و نیازی به هزینه بیشتر بابت کارت گرافیکی نخواهید داشت.

 Discrete GPU

 اگر نیاز به کارت گرافیک قدرتمند برای انجام پروژه های سنگین یا بازی های کامپیوتری هستید توصیه ما کارت گرافیکی مجزا است، چون قدرت پردازش بیشتری نسبت به نوع مجتمع داشته و علاوه بر آن چون به صورت قطعه ای جداگانه بر روی مارد برد متصل می گردد، می توان در هر زمان آن را ارتقا و تعویض نمود.

اکثر بازی های کامپیوتری گرافیک سنگینی داشته و برای اجرای درست آن نیاز به پردازنده گرافیک قوی می باشد؛ در غیر اینصورت تصاویر بازی با تاخیر و با کیفت بد نمایش داده شده و عملا نمی توان به راحتی بازی را راه اندازی نمود.

این مطلب را از دست ندهید   به روز رسانی سیستم BIOS لپ تاپ

همچنین زمان ویرایش فیلم وعکس با نرم افزارهای معروف Adobe نیز قدرت کم لپ تاپ در پردازش داده های گرافیکی بسیار درد سر ساز بوده چرا که برنامه ها به کندی اجرا شده و باعث هنگ کردن دائم لپ تاپ می گردد

نرخ تبدیل فریم بر ثانیه

امروزه در بازی های رایانه ای از تکنولوژی های پیشرفته تری مانند تصاویر سه بعدی استفاده شده که باعث محبوبیت بیشتر آن ها در بین گیمر ها گردید؛ اما برای اجرای آن ها در لپ تاپ نیاز به کارت گرافیک به نرخ تبدیل فرم بر ثانیه مناسب هستید.

نرخ فرم در واقع توصیف کننده تعداد دفعات ارسال تصویر جدید برای مانیتور از سمت GPU می باشد؛ بنابراین بازی ها به دلیل سرعت بالای حرکات تصاویر، دارای FPS بسیار بالاتری نسبت به فیلم ها هستند؛ به همین علت باید زمان تهیه لپ تاپ برای بازی، نرخ تبدیل فرم کارت گرافیک آن را در نظر گرفت.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 7 =