نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع کارت گرافیک لپ تاپ سونی و خرابی های رایج

تبدیل اطلاعات صفر و یک به تصاویر نمایشگر بر عهده قطعه ای به نام کارت گرافیک می باشد؛ این قسمت خود متشکل از قطعات مختلفی دیگریست که مهم ترین آن چیپ گرافیک بوده که نقش کلیدی در تبدیل داده دارد؛ بنابراین هر گونه اختلال در آن باعث ناکارآمدی کارت گرافیک می گردد.

اگرچه به دلیل محل قرار گیری کارت گرافیکی در لپ تاپ و نصب آن داخل اسلات باعث دسترسی راحت به آن برای تعمیر و تعویض شده اما گاهی به دلیل هزینه بالای تعویض آن یا نبودن قطعه ای مشابه آن تعمیرکاران اقدام به تعمیر چیپ گرافیکی بر روی کارت می کنند.

تفاوت عملکرد چیپ با کارت گرافیک

 لپ تاپ های امروزی در واقع دیگر قطعه ای جدا به نام کارت گرافیک نداشته، بلکه تمام قطعات آن به صورت مجزا روی مادربرد نصب و هر قطعه عملکردی جدا از قطعات دیگر دارد؛ پس زمانی که صحبت از تعمیر یا تعویض کارت گرافیک شود منظور همان قطعات گرافیکی مادربرد، که تعویض همزمان آن ها کار بسیار پر هزینه‌ایست؛ بنابراین ترجیح بسیاری از تعمیرکاران رفع خرابی قطعات گرافیکی بخصوص چیپ بوده و تعویض آن را بسیار به صرفه تر می دانند.

چیپ نیز به عنوان اصلی ترین قطعه گرافیکی بر روی Mother Board، وظیفه پردازش داده های گرافیکی را داشته و به اشتباه کاربران آن را کارت گرافیکی دانسته اما غملکرد آن وابسه به دیگر قطعات گرافیکی مادربرد می باشد.

اجزای اصلی کارت گرافیک

علاوه بر چیپ قطعات دیگری نیز شامل کارت گرافیک شده که عبارتند از: یک CPU اختصاصی، RAM و یک برد مدار چاپی. وجود CPU باعث شده لپ تاپ براحتی داده های گرافیکی را پردازش و به کاربران نمایش دهد؛ این پردازش از طریق کد و دستورات اختصاصی تعریف شده در پردازنده صورت گرفته لذا خرابی آن عملاً باعث ناکارآمدی بخش گرافیک لپ تاپ است.

این مطلب را از دست ندهید   پارتیشن بندی هارد لپ تاپ

مشکلات اولیه کارت گرافیک لپ تاپ

قبل از تعمیر کارت گرافیکی به دنبال علت در قسمت های دیگر باشید تا علاوه بر عیب یابی سریع تر متحمل پرداخت هزینه زیاد نشوید. چیز هایی که قبل از تعمیر باید چک شوند شامل:

قرار گیری صحیح کارت گرافیک در محل خود روی مادر برد، چون گاهی هنگان تعمیر سایر قسمت های لپ  تاپ سهواً جابجا و باعث اختلال در آن گردیده لذا مطمئن شوید در Slot مربوطه قرار دارد.

آلوگی بر روی آن نباشد، وجود گردو غبار و سایر آلوگی های محیطی بر کارایی سیستم های داخلی تاثیرگذار و موجب افت سرعت و یا خرابی در آن ها می گردد. بنابراین با یک محلول مخصوص وسایل الکتریکی آن را تمیز و خشک نمایید.

اول به دنبال مشکلات نرم افزاری باشید، مشکلات رایج نرم افزاری مانند به روز نبودن درایورهای سیستم عامل می توانند اختلالات گرافیکی نیز به دنبال داشته در نتیجه بررسی آن را حتما در اولویت قرار بدهید.

آسیب به لحیم سرد درگاه های خروجی کارت و یا قطعات SMD از دیگر مشکلات رایج بخش گرافیکی لپ تاپ ها بوده و بسیاری تعمیرکاران در ابتدا آن ها را چک و اقدام به تعمیر آن در صورت خرابی می نمایند.

علائم خرابی کارت گرافیک در لپ تاپ

نمایش تصاویر بی کیفیت در زمان اجرای برنامه هایی با گرافیک بالا از شایع ارین علائم اختلال عملکردی گرافیک لپ تاپ بوده که می تواند دلایلی چون داغ شدن بیش از حد کارت گرفیک به دلیل  نقص فن ها، رخ دهد.

پس از روشن شدن لپ تاپ تصویری دیده نشود، نشان از پردازش نشدن داده های گرافیکی در لپ تاپ یا اشکالاتی در مادر برد و منبع تغذیه می باشد که از ورود داده ها برای پردازش در کارت گرافیک جلوگیری می کنند.

این مطلب را از دست ندهید   دلایل داغ شدن لپ تاپ سونی

نمایش نامتعارف تصاویر مانند وجود خطوط راه راه عمودی در صفحه نمایشگر  از دیگر نشانه های عملکرد نادرست کارت و آسیب دیدگی قطعات گرافیکی لپ تاپ که در صورت عدم تعمیر به موقع می تواند در نهایت باعث خاموش شدن ناگهانی صفحه نمایشگر پس از راه اندازی ویندوز شود.

البته گاهی نوسانات برقی، ناسازگاری کارت گرافیک با مادربرد یا خرابی فن ها و گرم شدن بیش از حد، موجب سوختن کارت گرافیکی و روشن نشدن لپ تاپ می شود.

تعمیر و تعویض لپ کارت گرافیکی نیاز به تخصص بالایی داشته چون قطعه ای حیاتی محسوب می گردد بنابراین آن را به نمایندگی ها بسپارید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =