نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانه های سوختن مادربرد لپ تاپ

تمامی سخت افزارهای داخل لپ تاپ برا ی عملکرد مناسب و انجام وظایف خود، بر روی مدار الکتریکی به نام مادر برد متصل بوده یا به نحوه ی با آن در ارتباط هستند؛ بنابراین می توان گفت یک قطعه حیاتی در سیستم محسوب شده و خرابی آن باعث از کار افتادن کل دستگاه می گردد.

اگرچه اتصال قطعات مختلف لپ تاپ شامل تمامی سخت افزار های خارجی و داخلی همچنین برقراری ارتباط بین آن ها از وظایف یک مادر برد محسوب می شود اما علاوه بر این های خود به عنوان قطعه ای مستقل دارای وظایف بسیار مهمی همچون ذخیره سازی داده های بایوس را بر عهده داشته که نباید نقش آن را نیز نادیده گرفت.

مادربرد چیست

مادر برد شامل یک صفحه فیبر مانند مدار الکتریکی از جنس سیلیسیم و کمی چوب بوده که انواع قطعات کوچک همچون خازن، ترازیستور ها، دیود، IC، مقاومت و سایر ورودی های بر روی آن نصب گردیده است، این تجهیزات به واسطه گذرگاه ها یا باس هایی شبیه خطوط رنگی به یکدیگر متصل شده اند.

مادربردها نیز دارای انواع مختلفی بوده که بر اساس قدرت و سرعتی که به سیستم می دهند تقسیم بندی شده و  بکار گیری انواع باکیفیت تر آن  در لپ تاپ های جدید باعث بالا رفتن قیمت آن نسبت به دستگاه های قدیمی تر شده است.

مادربردهای امروزی به دلیل وجود کارت صدا، USB، کارت گرافیک و شبکه کارآمدتر بوده در نتیجه نیازی نیست برای هر یک از این ها قطعه ای جدا گانه تهیه و بر روی سیستم نصب نماییم؛ البته همین امر باعث شده با سوختن مادربرد مشکلات بزرگی برای دستگاه پیش آمده و عملا دیگر نمی توان لپ تاپ را راه اندازی  و استفاده نمود.

این مطلب را از دست ندهید   خرابی رم لپ تاپ سونی

قطعات اصلی مادربرد لپ تاپ

همانطور که پیش تر اشاره شد سخت افزار های متعدد بر روی این صفحه الکتریکی وجود دارد که از جمله آنهامی توان به خازن، IC، در گاه اتصال کابل پاور، اسلات ها و شکاف هایی جهت قرار گیری تجهیزاتی مانند رم و CPU اشاره نمود؛ همچنین وجود درگاهی برای سوکت های کیبورد و تاچ پد لپ تاپ در مادربرد باعث هماهنگی و مدیریت این قسمت های لپ تاپ گردید. علاوه بر این برای مانیتور و اسپیکر های سیستم نیز سوکت های ورودی بر روی آن تعبیه شده و برای کمک به Booting ویندوز دارای باتری پشتیبان می باشد. چیپ ها و تراشه های مختلف روی آن باعث هماهنگی تمامی این سخت افزار های متصل به مادربرد شده و وظیفه انتقال داده بین قطعات اصلی همچون سی پی یو و رم را بر عهده دارد.

علائم اولیه خرابی و اختلال در مادربرد

عیب یابی سریع خرابی های مادربرد و حل به موقع مشکلات مربوط به آن باعث می شود از سوختن این قطعه مهم جلوگیری شود تا علاوه بر حفظ سیستم از آسیب های بیشتر متحمل هزینه تعمیرات بیشتری نشویم؛ بنابراین مهم است با این علائم به خوبی آشنایی داشته باشیم

بروز علائمی مانند ارور زمان نصب ویندوز، خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ  یا کاهش شدید سرعت پردازش داده ها میتواند از اصلی ترین نشانه های اختلال یا سوختن ماربرد دستگاه باشد.

همچنین اگر بعد از روشن کردن سیستم، هم زمان با نمایش صفحه سیاهی در مانیتور صدای ناهنجاری نیز از سخت افزار های داخلی آن شنیدید می توانید به سوختن این قطعه شک نمایید.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش نصب درایور

البته گاهی با سوختن مادربرد ممکن است حتی با متصل کردن مستقیم آن به پریز برق، لپ تاپ روشن نشده، یا چراغ پاور و فن آن روشن شود اما مانیتور کار نکند و علاوه بر آن صدای چرخیدن دیسک هارد نیز شنیده نشود.

با بروز هر کدام از این علائم باید سریعا به نمایندگی لپ تاپ خود مراجعه نمایید تا با استفاده از تجهیزات خاص خود از سالم یا سوختن این قطعه مطمئن شده و از آنجا که این قطعه در اکثر مواقع قابل تعمیر نمی باشد اقدام به تعویض آن نمایند. از آنجا که این قطعه در لپ تاپ های مختلف دارای تفاوت هایی می باشد توصیه می کنیم از سپردن آن به مراکزی غیر نمایندگی های مربوط به آن خودداری نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 8 =