نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

عملکرد چیپست ها در لپ تاپ به چه صورت است؟

اگر به تازگی مادربرد لپ تاپ شما دچار ایراد شده باشد حتما کلمه چیپست را از تعمیر کاران شنیده اید چون  از جمله بخش های مهمی است که توسط آنها بررسی می گردد؛ این سخت افزارها وظایف مهمی در لپ تاپ داشته و کوچک ترین اختلال در عملکرد آن ها باعث خرابی های سخت افزاری و نرم افزاری متعددی در سیستم می گردد.

علاوه بر این از آن جا که وظایف حیاتی بر عهده چیپست ها می باشد، باید در زمان خرید دستگاه جدید به نوع آن بسیار توجه نمود تا هنگام کار با آن دچار مشکلاتی مانند عدم هماهنگی و ارسال داده از مادربرد به CPU نشوید؛ از آنجا که آشنایی با این سخت افزار لپ تاپ برای کاربران ضروری بوده، تصمیم داریم در ادامه شما را با نحوه عملکرد و انواع آن بیشتر آشنا کنیم.

به چه قطعاتی چیپست گفته می شود

مجموعی از تراشه های متصل بر مدار الکتریکی مادربرد که وظیفه هماهنگی بین سخت افزار های مهم لپ تاپ از جمله رم، پردازنده، HDD و کارت گرافیکی را بر عهده داشته، اصطلاحا چیپ ست گفته می شود؛ که خرابی آن از  دلایل مهم ناسازگاری بین قطعات داخلی لپ تاپ است.

در گذشته لپ تاپ ها برای ارتباط هر سخت افزار مانند ماوس، کیبورد، GPU با مادربرد دارای چیست مخصوص به خود بوده اند و همین امر باعث بروز بی نظمی های متعددی در عملکرد کلی سیستم گردید، در نتیجه شرکتهای سازنده لپ تاپ تصمیم به ارتقا تکنولوژی این بخش نموده و با استفاده از مجموع تراشه های یکپارچه و هماهنگ این مشکل را مرتفع نموده اند.

این مطلب را از دست ندهید   روشن نشدن لپ تاپ سونی متصل به برق

قرار دادن چیست های جدید نسبت به نوع قدیمی تر به دلیل مدیریت بهتر ارسال طالاعات بین قسمت های مختلف سخت افزاری باعث عملکرد بهتر و سریع تر لپ تاپ شده در نتیجه خیلی زود تراشته های مادربرد جای چیپست های قدیمی را در صنعت ساخت لپ تاپ  و حتی کامپیوتر های رومیزی گرفتند.

انواع چیپست های مادربرد

تراشه ای متصل به Mother Board در دو بخش کلی جای گرفته که اصطلاحا به چیستهای بالای مادربرد پل جنوبی و به تراشته های واقع در پایین مدار الکتریکی برد اصلی، پل جنوبی گفته می شود.

این دو بخش در همه مدل های لپ تاپ در کنار پردازشگر جای داده شده و  قسمت شمالی آن Ram و CPUرا با هم هماهنگ می کنند و مسئول تبادل داده های گرافیکی بین پرازشگر و کارت گرافیکی هستند، اما اصلی ترین وظیفه تراشه های جنوبی برقراری ارتباط بین درگاه های ورودی وخروجی لپ تاپ مانند پورت USB می باشد.

البته در لپ تاپ های امروزی تراشته های شمالی در خود  پردازنده قرار داده شده چون کارشناسان متوجه شده اند که حضور این تراشه ها در مادربرد باعث کاهش سرعت پردازش داده ها شده در نتیجه تصمیم به جابجایی آن در محصولات جدید گرفتند و مادربرد آن ها تنها دارای چیپست های جنوبی می باشد.

نقش اصلی چیپست ها

همان طور که گفته شد برای انتقال اطلاعات بین بخش های مختلف سخت افزاری نیاز به حضور چیپست ها می باشد؛ بنابراین زمانی که قصد ارتقاء قطعات داخلی لپ تاپ را داشته باشید کارشناسان متناسب با نوع چیست های بکار رفته در سیستم تعیین می کنند چه کارت های توسع های با چه میزان فضا می توانید استفاده نمایید.

این مطلب را از دست ندهید   رفع کار نکردن نوار وظیفه ویندوز لپ تاپ سونی

 علاوه براین نرخ کلاک هر لپ تاپ بر اساس تراشه های مادربرد تخمین زده می شود و به عبارتی آن ها تعیین می کنند سیستم شما چه مقدار قابلیت اورکلاک دارند؛ با Overlock کردن می توان تواناییی و سرعت پردازش داده های را بهبود بخشید، در نتیجه سیستم عملکرد بهتری برای اجرای برنامه هایی مانند بازی های کامپیوتری سنگین دارد. بنابراین از این نظر قطعه ای  خیلی مهم در دستگاه محسوب می گردد.

البته برخی مدل های مادربرد در لپ تاپ ها کلا قابلیت اورکلاک نداشته و برای اطلاع از این موضوع باید با کارشناسان نمایندگی لپ تاپ خود مشورت نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 4 =