نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

درگاه VAG در لپ تاپ چیست وچه کاربردی دارد

اگرچه در لپ تاپ های امروزی به ندرت دیگر پورت VAG دیده  می‌شود و جای خود را به DVI و HDMI داده است؛ اما هنوز هم سیستم هایی مجهز به این درگاه موجود است، که وظیفه انتقال داده های ویدئویی به سایر دستگاه ها مانند پروژکتورها و مانیتورهای بر عهده دراند. بنابراین در ادامه قصد داریم با این درگاه بیشتر آشنا شویم.

VAG چیست؟

سال 1987 پورت VAG (Video Graphics Array) با هدف انتقال داده های گرافیکی ویدئو طراحی شد وجای درگاه های قدی می‌تر مانند EGA، MDA و CGA در لپ تاپ های امروزی گرفت، البته این نوع Port گاهی با نام های دیگر نیز شناخته  می‌شود که عبارتند از:

 VGA (وی جی ای)، DB-15، D-sub 15، HD-15، RGB Connector، Video Graphics Array و Mini VGA (مینی VGA).

اجزای مختلف درگاه VAG

معمولا در این درگاهای از 15 Pin(DB-15) در سه ردیف جداگانه استفاده  می‌شود که استثنائا در نوع Mini VGA (مینی VGA) تعداد 14pin در دو ردیف  می‌باشد؛ در هر صورت این وظیفه انتقال اطلاعات تصویری و ودئو در حالت آنالوگ را بر عهده دارند. پین های موجود بر روی آن به گونه ای طراحی شده اندتا رنگ ها را جدا از هم به دستگاه گیرنده منتقل کنند و هر یک از سه رنگ اصلی یعنی قرمز، سبز و آبی پین های مخصوص به خود دارند؛ در درگاه VAG اکثرا pin1-3 به انتقال رنگ ها اختصاص یافته اند.

هر چند در انواع درگاه های وی ای جی مقدار رزولوشن تصاویر با هم متفاوت می‌باشد اما حداکثر توان انتقال ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل (۲۰۴۸*۲۵۳۶ px) دارند بنابراین بسیاری از تصاویر را  می‌توان با وضوح بالایی منتقل نمایند؛ اما به دلیل سرعت پایین این درگاه ها در فرآیند انتقال ویدئو خیلی زود با پورت های DVI جایگزین گردیدند.

این مطلب را از دست ندهید   علت کار نکردن Wi-Fi لپ تاپ سونی

این پورت ها در لپ تاپ های قدیم به رنگ آبی بوده و در کنار آن دو پیچ نگه دارنده کابل قرار داشت تا به وسیله آن سیم رابط در محل فیکس شده تا حین انتقال داده سهوا اتصال قطع نگردد.

کاربرد پورت VAG اصلی ترن وظیفه آن همان طور که پیش تر به آن اشاره نمودیم، انتقال دادهای گرافیکی مانند عکس ها و ویدئو ها در حالت آنالوگ به سایر دستگاه های متصل به آن مانند مانیتور، تلوزیون و پروژکتور می‌باشد.

هنوزر هم اکثر مانیتور های دارای یک پورت وی ای جی هستند، چرا که انتقال داده های تصویری از طریق آن سهولت و سرعت بهتری دارد و رزولوشن مناسبی به تصاویر  می‌دهد.

انواع VAG Port

بسته به حجم داده ای که قرار است منتقل نماید در دو دسته به نام های VAG mini و VAG معمولی قرار می‌گیرد؛ امروزه در محصولات جدید برند های مختلف مانند iMac، PowerBook، iBook، eMacs بیشتر از نوع مینی آن استفاده  می‌شود، چون علاوه بر اندازه کوچک سرعت مناسبی در انتقال اطلاعات دارد.

تفاوت اصلی این دونوع در تعداد پین های بکار رفته در آن هاست، VAG معمولی دارای 15 پین بوده و یک پین بیشتر از نوع مینی در آن بکار گرفته شده البته در نوع مینی به دلیل اینکه دو pin مستقیما مسئول رساندن ولتاژ مورد نیاز هستند نسبت به نوع دیگر کارآمد تر عمل  می‌نمایند، به همین علت در ساخت لپ تاپ های جدید هنوز هم از این نوع درگاه mini استفاده  می‌گردد.

وظایف پین ها در درگاه VAG

هم در نوع پورت های مینی و هم پورت های معولی VAG، سه پین اول به ترتیب مسئول انتقال سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی هستند. دیگر پین ها علاوه و بر انتقال داده، ‌بر روی رزولوشن تصویر اثر می‌گذارند؛ بنابراین کاهش وضوح تصویر و انتقال تصویر به صورت مخدوش شده می‌تواند به دلیل خرابی این پین ها اتفاق افتاده باشد.

این مطلب را از دست ندهید   کارت گرافیک لپ تاپ

ساختار این پین ها بسیار حساس بوده و با کوچکترین فشار آسیب دیده یا می‌شکنند در نتیجه مهم است کاربران زمان استفاده از کابل VAG بسیار دقت نمایند تا هیچ صدمه ای به این درگاه ها وارد نگرد، چون معمولا قابل تعمیر نمی باشند. خرابی این پورت ها  علائم گوناگونی داشته بنابراین اگر لپ تاپ شما نیز این نوع درگاه وجود دارد حتما در این خصوص خرابی های آن با کارشناسان نمایندگی ها مشورت نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =