نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تفاوت کارت گرافیک با چیپ در لپ تاپ در چیست؟

صفحه اتصال قطعات گرافیکی لپ تاپ که با نام کارت گرافیکی شناخته می شود، در واقع یک مدار الکتریکی جدا از مارد بورد بوده و خود شامل قطعات مختلفی مانند خازن ها و مقاومت و رم گرافیکی GDDRو غیره می باشد.

اتصال پردازشگر به این بورد از طریق ماژول های فلزی در لبه آن برقرار شده که  اصطلاحا  ماژول رم گفته می شود و در لپ تاپ های قدیمی معمولا حدود 8 عدد از این حافظه های گرافیکی در پردازنده های گرافیک وجود دارد.

اگر چه در لپ تاپ های جدید نیز این نوع کار ت گرافیکی هنوز وجود دارد اما با پیشرفت تکنولوژی و آمدن روش های جدیدی برای اتصال قطعات باعث  بکار گیری قطعاتی به نام پردازنده گرافیکی  (GPU ) شد و منظور از چیپ گرافیکی در واقع همین پردازشگر گرافیکی می باشد. به طوری که دیگر اثری از ماژول هایی رم نبوده و قطعه گرافیک مستقیما روی برد یا کارت گرافیک لحیم کاری می گردد.

تفاوت کارت گرافیکی با GPU

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره شد کارت گرافیکی (Graphics Card) یک بورد الکتریکی بوده که انواع قطعات لازم برای پردازش و برق رسانی بر روی آن نصب می گردد؛  اما پرازشگر گرافیکی همان طور که از اسمش مشخص است وظیفه پردازش داده های گرافیکی را بر عهده داشته و دستوراتی مانند رندر گرفتن، تصحیح سایه های تصاویر و ادیت رنگ و نور عکس ها و ساخت انیمیشن بوسیله آن اجرا می شود.

پس می توان گفت GPU در واقع یک چیپست شبیه CPU  بوده و کارهایی مشابه به آن انجام می دهد با این تفاوت که سی پی یو محاسبات ریاضی و منطقی لپ تاپ را بر عهده داشته اما پردازنده گرافیکی مسئول اطلاعات و دستورات گرافیکی مانند تصاویر است.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر صفحه کلید لپ تاپ

اما کارت گرافیکی در واقع مکان نصب GPU  در سیستم بوده و از طریق لحیم کاری به آن منتصل می گردد؛ بنابراین می توان گفت یکی از قطعات روی بورد گرافیک همان پردازنده گرافیکی می باشد. علاوه بر این از آنجا که هر پردازنده ای نیاز به رم داشته بر روی کارت گرافیکی چیپست هایی به عنوان رم گرافیکی با نام GDDR وجود دارد .

دلیل وجود بورد گرافیک در لپ تاپ

دلیل اصلی ساخت کارت های گرافیکی این بود که بتوان به راحتی پردازنده های گرافیکی نصب شده بر روی آن را تعویض و ار تقا داد، البته این ویژگی مربوط به کامپیوتر های رومیزی بوده و با روی کار آمدن لپ تاپ ها این قطعه لحیم کاری شده و دیگر قابلیت تعویض در این دستگاه ها را ندارد و برای ارتقا آن کاربران مجبورند از کارت های گرافیکی اکسترنال استفاده نمایند. با این حال چون  پردازنده برای عملکرد مناسب نیاز به قطعات دیگری مانند حافظه جانبی، مدار تامین ولتاژ، مدار راه اندازی و غیره داشته؛ به همین علت  لپ تاپ ها نیز  برای قرار دادن این قطعات در کنار GPU نیاز به حضور بورد یا کارت گرافیکی دارند.

شاید برای شما سوال باشد چرا در لپ تاپ ها از مادر بورد برای اتصال قطعات بالا استفاده نشده؟ شرکت های سازنده لپ تاپ این کار را به دو دلیل مهم انجام نداده اند، اول اینکه هر چه قطعات مربوط به GPU نزدیک به هم باشند، سرعت انتقال داده ها و در نتیجه پردازش آن ها بالاتر می رود؛ اما دلیل دیگری عدم استفاده از مادر بورد برای این منظور، کوچکتر شدن سایز آن بوده چرا که در لپ تاپ ها به دلیل فضای کم نمی توان از قطعاتی با سایز بزرگ استفاده نمود و افزایش قطعات مادر بورد باعث برزرگتر شدن آن می شود؛ بنابراین مدار الکتریکی دیگری که همان کارت گرافیک است برای آن تعبیه گردید.

این مطلب را از دست ندهید   عملکرد چیپست در لپ تاپ

با اینحال برای انتقال داده های پردازش شده به مانیتور نیز، نیاز به وجود مدارد الکتریکی در سیستم ها است، چون نمی توان پورت ها ی کانکتوری را مستقیما به GPU  متصل نمود در نتیجه وجود کارت گرافیکی ضروریست.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − سه =