نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انواع رم گرافیکی لپ تاپ

تکنولوژی های جدید در لپ تاپ های امروزی با بکارگیری حافظه های گرافیکی با سرعت و حجم بیشتر، به پردازش داده های گرافیکی سرعت داده و باعث خلق تصاویری با وضوح بهتر و کیفیت مطلوب تر گردید؛ به همین دلیل نوع رم گرافیکی تبدیل به یکی از معیار های اصلی گرافیست ها برای انتخاب لپ تاپ مناسب گردید؛ به همین علت جهت آشنایی بیشتر شما با رم های گرافیکی در ادامه مطالب کاملی در این خصوص ارائه می دهیم.

رم چیست؟

پردازشگر ها برای عملکرد صحیح نیاز به ذخیره سازی داده ها به طور موقت داشته در نتیجه قطعه ای به نام RAM در لپ تاپ ها تعبیه گردید تا پس از پردازش، اطلاعات به صورت کوتاه مدت در آ ن ذخیره شود و در صورت قطع شدن برق سیستم به هر دلیل، این داده ها از بین نرفته و امکان دسترسی مجدد به آن ها وجود داشته باشد.

برای تعیین میزان حافظه رم ها و امکان مقایسه آن ها با یکدیگر، از واحدی به نام بیت برای توصیف مقدار فضایی که در اختار کاربران گذاشته استفاده می گردد.

در ابتدا از یک رم واحد در لپ تاپ ها استفاده می شد، که باعث کند شدن فرایند پردازش گردید در نتیجه با پیشرفت تکنولوژی لپ تاپ ها، بر روی کارت گرافیکی رم های جدایی برای پرازشگر گرافیک یعنی GPU تعبیه گردید؛ تا علاوه بر فضای بیشتر برای ذخیره سازی داده های ، پردازش با سرعت بالاتر ی انجام شود.

انواع مختلف رم های گرافیکی

رم های گرافیکی بر حسب سرعت و میزان حجم آن ها در طی سال ها دچار تغییرات فراوان شده در نتیجه نسل های مختلفی از آن وجود دارد، که از جمله آنها عبارتند از :

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت رم SSD با HDD

GDDR6 , GDDR5 , GDDR4 , GDDR3 , GDDR2 , DDR2 ,DDR

که به ترتیب از راست به چپ تکنولوژی جدید تری در آن ها به کار گرفته شده، در نتیجه با سرعت بالاتری اطلاعات را پردازش کرده؛ بنابراین بسیار کارآمدتر نسبت به نسل قبل خود می باشند.

DDR – DDR2

این نوع حافظه که اولین نوع رم های گرافیکی به کار رفته در لپ تاپ ها می باشد، دیگر در سیستم های امروزی استفاده نمی شود؛ چرا که نیاز به ولتاژ بالایی در آن ها وجود داشت و همین امر باعث شده خیلیث زود داغ شوند؛ گرمای زیاد علاوه بر عملکرد نادرست آن باعث آسیب به سایر قطعات بکار رفته در دستگاه می گردد.

DDR3

هنوز در لپ تاپ های قدیمی می توان این نوع رم گرافیکی را پیدا کرد با این حال دیگر از این تکنولوژی در ساخت لپ تاپ های جدید استفاده نمی شود. تفاوت اصلی آن با حافظه های نسل قبل خود، ایجاد دوک انال در ساختار آن می باشد؛ در رم های قدیمی تر به دلیل وجود یک کانال پردازشگر در هر زمان تنها به یک قسمت دسترسی داشته در نتیجه تعداد مشخصی پالس تولید و ذخیره می گردید. اما با دو کاناله شدن این سیستم در رم های جدید تر پردازنده قادر بود دو داده را هم زمان پردازش و تغییر دهد و این ویژگی برای بازی های گرافیکی و برنامه هایی با حجم داده گرافیکی بالا، بسیار عالی بود.

GDDR4

حافظه ای به مراتب سریع تر از نسل قبل بوده و حجم و عملکرد آن تفاوت چشمگیری پیدا کرد، با این حال با ظهور رم های پر سرعت  GDDR5 خیلی سریع از رقابت خارج شد و امروزه به ندرت از آن در ساخت لپ تاپ ها استفاده می شود.

این مطلب را از دست ندهید   راه اندازی مکرر لپ تاپ سونی

GDDR5

علاوه بر سرعت بالای این حافظه گرافیکی ، مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسب آن باعث شده به یکی از محبوب ترین رم های امروزی تبدیل شده و در ساخت سیستم های جدید اکثرا از این نوع حافظه استفاده می شود.

GDDR6

جدیدترین تکنولوژی حال حاضر رم هایی به نام GDDR6 می باشد، به مراتب از نسل قبل سریع تر و عملکرد بالاتری داشته بنابراین بسیاری از شرکتهای سازنده لپ تاپ در مدل های جدید خود از آن استفاده می نمایند. با اینحال هنوز نسبت به رم GDDR5 کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =