نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فرکانس CPU لپ تاپ چیست

زمان خرید لپ تاپ و بررسی پردازنده به کار رفته در آن، ویژگی فرکانس بالای CPU بسیار مهم است، اما داشتن فرکانس بالا چه اهمیتی برای کاربران حرفه ای دارد؟ برای جواب به این سوال باید با اصطلاح و کاربرد فرکانس در لپ تاپ ها آشنا شوید، به همین علت در ادامه مطالب کاملی در این خصوص مطرح می نماییم.

فرکانس CPU چیست

فرکانس بالا که گاه با عباراتی نظیر سرعت پردازنده، Clock Speed یا فرکانس کاری نیز گفته می شود، در واقع بیانگر واحد کارکرد پردازنده دستگاه می باشد به این معناست که در هر ثانیه چه تعداد کار یا پردازش از طریق آن انجام می شود؛ برای مثال اگر قدرت CPU شما فرکانسی معادل 2 گیگاهرتز داشته باشد، یعنی شما با لپ تاپ خود می توانید در هر ثانیه 2000000000 پردازش یا سیکل کاری را انجام دهید.

سیکل کاری (Clock) واحدی برای توصیف پردازش قسمت های مختلف یک دستور فرستاده شده به CPU می باشد، به طوری که گاهی یک دستور از حدود 10 کلاک تشکیل شده است؛ بنابراین میزان فرکانس رابطه مستقیم با انجام تعداد سیکال کاری در ثانیه داشته و ربطی به دستور ارسال شده به پردازنده ندارد و برحسب آن مشخص نمی شود.

در هر کلاک چه اتفاقاتی رخ می دهد

در پردازنده سیمی با تغییرات ولتاژ محدود وجود دارد که بوسیله آن داده های صفر و یک تعیین گردیده و یک سیکل کاری انجام می گردد، ولتاژ 5 در این سیم به معنای مقدار 1 و خالی شدن ولتاژ آن و رسیدن به میزان 0 معادل مقدار یک در داده ها در نظر گرفته می شود. بنابراین زمانی که ولتاژ از صفر به 5 برسد پردازنده وارد مرحله Rising Edge شده و یک سیکل کاری به جلو می رود؛ اما اگر این تغییرات برعکس رخ دهد، CPU وارد فاز Falling Edge شده و در نتیجه سیکل کاری متوقف می گردد.

این مطلب را از دست ندهید   کار نکردن دکمه Fn در لپ تاپ

آیا فرکانس بالا به معنای بهتر بودن CPU است

بین کاربران مبتدی و متاسفانه اکثر فروشندگان لپ تاپ این باور غلط وجود دارد که هر چه فرکانس و سرعت پردازنده دستگاه بالاتر باشد به معنای بهتر بودن آن سیستم می باشد؛ در صورتی که این میزان ارتباطی با عملکرد بهتر لپ تاپ نداشته همچنین معیار مناسبی برای مقایسه CPU دو لپ تاپ نمی باشد. بنابراین برای درک صحیح تر این موضوع در ادامه به نقش وک ارایی فرکانس پردازشگر می پردازیم.

تفاوت فرکانس دو پردازنده از یک برند

اگر لپ تاپ هایی که قصد تهیه آن ها را داریم هر دو پردازنده ای از یک برند مانند اینتل داشته باشند، می توان از فرکانس به عنوان معیاری برای انتخاب دستگاه مناسب تر استفاده نمود؛ چرا که واحد کاری هر دو پردازنده به یک نحو تعریف شده است. این مسئله به دلیل وجود واحد سیکل کاری مشترک و مشابه در هر دو می باشد، به این معنا که برای یک دستور هر دو باید تعداد کلاک مشابه برای پردازش آن انجام دهند. بنابراین زمانی مقایسه سرعت پردازش دو لپ تاپ ارزشمند بوده که هر دو توسط یک شرکت طراحی شده باشند.

مقایسه فرکانس پردازنده های مختلف

امروزه شرکت های تولید کننده CPU لپ تاپ از تعداد کلاکهای متفاوتی برای توصیف فرکانس سیستم استفاده نموده به طوری که یک پردازشگر ممکن است دستوری را بوسیله 3 کلاک انجام داده اما همین دستور مشابه در CPU لپ تاپ دیگر به صورت 5 کلاک تعریف شده باشد بنابراین نمی توان از طریق فرکانس به مقایسه پردازشگر آن ها پرداخت.

این مطلب را از دست ندهید   رفع تاری تصاویر لپ تاپ سونی

Benchmark

اما برای مقایسه Performance دو CPU از برندهای مختلف می توان از برنامه های Benchmark استفاده نمود؛ چرا که اجزای مختلف پردازشگر را در نظر گرفته و به دقت به طور جداگانه آن ها را بررسی و در پایان گزارش کاملی ارائه می دهد.

البته راه ساده تری برای مقایسه پردازنده ها بوده و آن مراجعه به سایت سازنده لپ تاپ یا مشاوره گرفتن از کارشناسان بخش پشتیبانی آن می باشد؛ تا اطلاعات کاملی از نحوه عملکرد CPU سیستم بدست آورده و لپ تاپی متناسب یا نیاز خود تهیه نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 11 =