نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مقایسه CPU لپ تاپ با کامپیوتر های رومیزی

هنگام خرید سیستم های کامپیوتری اطلاع از نوع پردازنده (CPU) بسیار مهم بوده چرا که یکی از قطعات مهم و تعیین کننده میزان کارایی دستگاه های رایانه ای می باشد؛ در نتیجه زمان انتخاب بین لپ تاپ و PC اولین قطعه ای که مقایسه شده  نوع پردازشگر های به کار رفته در هر یک است.

CPU لپ تاپ

معمولا پردازشگر های لپ تاپ های امروزی بر اساس نحوه اتصال CPU  به مارد برد دارای دو نوع کلی به نام های سوکت دار و لحیم شده می باشد؛  در نوع سوکت دارد شرکت سازنده با قرار دادن سوکتی بر روی مادر برد باعث شده بتوان پردازنده را به راحتی به مادر برد متصل یا از آن جدا نماییم، این ویژگی امکان تعوض این قطعه را در زمان خرابی داده و همچنین در صورت نیاز با CPU قوی تر جایگزین نموده و آن را ارتقاء دهید.

 البته این به معنای آن نیست که می توان هر نوع پردازنده ای را بر روی لپ تاپ قرار داده یا پردازشکر آن را بر روی PC نصب نمود، چون این بستگی به دیگر سخت افزار های موجود در آن دستگاه دارد؛ علاوه براین پایه های بکار رفته در پردازنده وظایف مختلفی داشته و این مسئله در انواع پردازنده ها فرق می کند، برای مثال پایه 45 در یک پردازنده مسئول انتقال داده است اما همان بخش در CPU  دیگر وظیفه خروج اطلاعات را بر عهده دارد.

بنابراین  انتخاب نادرست این قطعه با مشکلات و  ناسازگاری ها نرم افزاری و سخت افزاری متعددی همراه گردیده؛ لذا برای جلوگیری از آسیب های بیشتر، زمان تعویض حتما از کارشناسان نمایندگی لپ تاپ خود مشورت بگیرید.

این مطلب را از دست ندهید   کارت گرافیک لپ تاپ

اما پردازنده هایی که به وسیله لحیم کاری به مادر برد متصل شده اند قابل تعویض یا تعمیر نبوده در نتیجه سیستم های دارای آن قابلیت ارتقاء در آینده را ندارند.

CPU کامپیوتر های رومیزی

نوع پرردازنده به کار رفته در  PC ها تنها از نوع سوکت دار می باشد، در نتیجه به راحتی قابل تعویض بوده اما ارتقاء آن به دشواری لپ تاپ ها نیست و می توان انواع CPU  را بر روی کامپیوتر نصب نمود؛ اما باز هم هنگام خرید باید نوع مادربرد را در نظر داشته باشید چون این مسئله همچنان بسته به شرکت سازنده پردازشگر متفاوت است.

اگرچه تفاوت اصلCPU لپ تاپ در مقایه با PC میزان ولتاژ ورودی آن بوده اما ویژگی های متفاوت دیگری نیز داشته که در ادامه به آن می پردازیم.

تفاوت پردازشگر لپ تاپ با کامپیوتر

از آنجا که شرکت های سازنده هر دو نوع CPU  یکی هستند بنابراین تفاوت مهمی از نظر تکنولوژی ساخت قطعات مشاهده نمی شود اما دارای عملکردی بسیار متفاوت می باشند، به طوری که هر گز نمی توان از پردازنده لپ تاپ در PC استفاده نمود.

همان طور که حتما مشاهده کرده اید، سیستم خنک کننده لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر به مراتب کوچک تر و دارای فن های کمتری است؛ در PC علاوه بر فن خنک کننده کیس دو فن برای پردازنده و کارت گرافیکی به طور جداگانه در نظر گرفته شده اما در لپ تاپ تنها یک فن بوده و آن هم بر روی CPU نصب نگردیده  چون مخصوص خنک کردن دمای کل سیستم می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   هارد دیسک مجازی در ویندوز 10

بنابراین شاید این سوال مطرح شود چطور دمای پردازنده لپ تاپ در حد بهینه نگه داشته می شود؟ چرا که افزایش دمای آن باعث خرابی و حتی سوختن آن می گردد. طراحان سیستم های سخت افزاری Laptap برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد CPU، ولتاژ ورودی آن را کاهش داده اند؛ چرا که با کاهش جریان ورودی داخل پردازنده حرکت الکترون ها نیز بر روی مدار آن کاهش یافته در نتیجه دمای آن مانند CPU کامپیوتر بالا نمی رود. اما به دلیل همین تغییر در پردازشگر، فرکانس های لپ تاپ در مقایسه با کامپیوتر کاهش چشمگیری پیدا نموده است.

البته در نوع سوکت بکار رفته در آن و مقدار کش یا تعداد هسته نیز این دو تفاوت بسیار داشته با این حال تغییر ولتاژ مهم ترین اختلاف این دو می باشد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + شش =