نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

وظیفه پل شمالی و پل جنوبی ماردبرد در لپ تاپ

قطعات مختلف مادربرد هر یک وظیفه حیاتی در لپ تاپ بر عهده داشته، از جمله آ نها پل جنوبی و پل شمالی می باشد که  با اتصال به این مدار الکتریکی عملکرد ویژه ای دارد؛ در ادامه به توضیح بیشتر در این خصوص می پردازیم.

قبل از هر چیزی برای درک تعاریف و اصطلاحات این مقاله لازم است مقالات دیگر ما در رابطه با دیگر اجزای مهم لپ تاپ را خوانده باشید، در غیر اینصورت بهتر است ابتدا به مطالبی در خصوص مادربرد و چیست های لپ تاپ مراجعه نمایید.

در ادامه قصد داریم ابتدا عملکرد این دو سخت افزار مهم لپ تاپ بررسی کرده، سپس به مشکلات رایج آن بپردازیم البته حل این مشکلات را باید به تعمیرکاران حرفه ای نمایندگی لپ تاپ خود بسپارد تا بدون کوچکترین مشکلی این مسائل را حل و فصل نمایند.

عملکرد پل شمالی و جنوبی

چیپست های نصب شده بر روی ماردبرد به طور کلی شامل دوسته می شوند، چیپست هایی که به CPU نزدیک بوده و در قسمت بالایی این مدار وصل شده اند و اصطلاحا به آن چیپست پل شمالی گفته می شود، و دیگری در بخش پایینی مادر برد و زیر پل شمالی  واقع شده، چیپست پل جنوبی گفته می شود.

چیپست شمالی به دلیل ارسال و دریافت داده از CPU و فرستادن اطلاعات تصویری لپ تاپ به آن، فعال ترین چیپست مادربرد بوده و عملکردی به مراتب بیشتر از دیگر چیست ها بر عهده دارد.

البته این بدان معنا نیست که پل جنوبی وظایف مهمی را انجام نمی دهد بلکه این قسمت هم با انجام کار هایی مانند کنترل قسمت های USb ، AUDIO، PCI SLOT،  SATA،IDE ،I/O   fpanel-و مدیریت  پنل جلو و کلید پاور و Reset، نقش حیاتی در لپ تاپ ایفا می نماید.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر ال سی دی لپ تاپ

همان طور که متوجه شده اید تعداد کار هایی که توسط پل جنوب انجام می شود به مراتب بیشتر از پل شمالی است، اما اگر بر اساس حجم کار و پهنای باند تبادل اطلاعات این دو را مقایسه نماییم، پل شمالی رتبه بالاتری کسب می کند. البته این حجم از ارسال داده باعث شده پل شمالی بسیار سریع تر از چیپست های دیگر مادربرد داغ شود، به همین علت بیتشر از سایر قسمت ها دچار خرابی می شود؛ بنابراین سازندگان لپ تاپ در این بخش سینک خنک کننده بیشتری به کار برده تا بتوانند از این مشکل جلوگیر نمایند.

دلایل خرابی پل جنوبی و پل شمابلی لپ تاپ

همان طور که پیش تر گفته شد مادربرد شامل قطعات و سیستم هایی است که برای عملکرد صحیح سیستم بسیار مهم بوده و خرابی هر کدام از آن ها تاثیر مستقمی بر سایر بخش ها داشته و باعث از کار افتادن کل سیستم می گردد.

اولین و مهم ترین دلیلی که باعث بروز اختلال در کارکرد این دو چیپست می شود، ناکارآمدی سیستم خنک کننده لپ تاپ بوده چرا که این دو قطعه به گرما خیلی حساس بوده و به دلیل وظایف متعددی که داشته بسیار زودتر نسبت به سایر قطعات مادربرد داغ می شوند؛ از طرف دیگر فضای محدود داخل لپ تاپ باعث شده سخت افزارهای داخلی  نسبت به کیس کامپیوتر بیشتر بهم نزدیک باشند و همین امر خود عامل دیگری برای گرم شدن سریع محیط داخل سیستم است، در نتیجه کنترل سیستم خنک کننده و رفع خرابی های آن حائز اهمیت می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   مشخصات لپ تاپ سونی

دیگر دلیل خرابی این دو سخت افزار مهم لپ تاپ، نوسانات ولتاژ و اتصالی در مدار برق رسانی آن می باشد؛ اگر چه مادربرد دارای اجزای زیادی بوده اما به دلیل کارای متفاوت، هر یک نیاز به ولتاژی متناسب با آن دارند؛ بنابراین اختلال در سیستم برق رسانی می تواند بسیار آسیب زننده به چیپست های  پل جنوبی و پل شمالی باشد، به همین علت از جمله مواردی که همیشه تعمیرکاران حرفه ای چک می کنند میزان ولتاژ ورودی به این بخش ها می باشد.

5/5 (1 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =