نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

پورت DVI چیست و چه کاربردی در لپ تاپ دارد

امروزه برای انتقال منابع ویدئویی یا تصویری از لپ تاپ به سایر دستگاه ها مانند مانیتور و پروژکتور از پورتی به نام DVI استفاده می گردد، در واقع این نوع درگاه نسل بعد از پورت های VAG بودند که به دلیل سرعت کمتر و کارآمدتر نبودن در فرستادن و دریافت تصاویر خیلی زود از رقابت خارج شده و دیگر از آن ها در دستگاه های جدید استفاده نمی شود؛ با این حال هنوز هم در برخی لپ تاپ ها وجود دارند، بنابراین برای آشنایی بیشتر با آن ها به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

DVI به چه معناست؟

سال1999 یعنی یک سال بعد از ساخت پورت های VAG، نسل جدیدی از درگاه ها با نام DVI (Digital Visual Interface) توسط مهندسین DDWG (Digital Display Working Group) ساخته شد و به سرعت در بازار جای پورت های قدیمی تر را گرفت.

درگاه DVI که به معنای رابط دیجیتالی بصری نیز می باشد نه تنها سرعت بالاتری نسب به نسل ها قبلی دارد، بلکه باعث وضوح و رزولوشن بالاتری در تصاویر دریافتی نیز می شود.

خصوصیات در گاه DVI

پورت های DVI قابلیت برقراری ارتباط بین هر منبع ویدئویی داری کارت گرافیکی را به دستگاه های نمایشگر مانند مانیتور و تلویزیون دارد؛ در واقع این نوع درگاه موجب تبدیل داده از حالت آنالوگ به شکل سیگنال های دیجیتال می شوند، بنابراین هم برای انتقال تصاویر آنولوگ و هم دیجیتال کاربرد داشته و این یکی از مزیت های مهم آن نسبت به VAG است که تنها می توانند عکس های آنالوگ را منتقل کنند؛ همین امر باعث شده دیگر نیازی به حضور پورت های مخصوص تصاویر آنالوگ در لپ تاپ نباشد.

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت لپ تاپ با نوت بوک

پشتیبانی از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل باعث تفاوت چشمگیر این نوع درگاه با سایر پورت های قدیمی تر گردید، چرا که پیشرفت حدود 100 درصدی در این خصوص داشت.

هرچند که ویژگی های منحصر به فرد درگاه DVI موجب شده هنوز هم در لپ تاپ ها حضور داشته باشند، اما با آمدن پورت های جدیدتری با نام HDMI دیگر نقش کم‌رنگ تری در فرایند انتقال ویدئو به نمایشگر ها دارد.

کاربرد های DVI Port

این درگاه که از سه ردیف پین تشکیل می شود، وظیفه دارند داده های دیجیتالی را به دستگاه های نمایشگر فرستاده یا تصاویر آنالوگ را تبدیل به دیجیتال نمایند. در هر صورت اگر قصد دارید فیلمی در تلویزیون ببینید، علاوه بر سیستم وایرلس لپ تاپ از این نوع پورت نیز می توانید استفاده نمایید.

انواع پورت DVI

طبق نیاز کار بران امروزه انوع مختلفی از پورت های DVIطراحی و ساخته شده که در سه دسته کلی DVI-A ، DVI-D و DVI-I قرار دارند که هر کدام بر ساس کارایی ویژه ای که دارند خود به دو نوع Single Link و Dual Link قسیم میگردند.

پورت های سینگل لینک به دلیل پشتیبانی از انتقال تنها یک گروه باس می تواند حداکثر پیکسل های ۱۶۵ مگاهرتز (MHz) تا تا ۲.۷۵ مگاپیکسل را ارسال نماید. یعنی بیشترین میزان رزولوشن در این نوع درگاه در تصاویری با نسبت ۱۶:۱۰ حدود ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و عکس هایی با ابعاد ۴:۳ با وضوح ۱۹۱۵ در ۱۴۳۶ پیکسل قابل مشاهده هستند.

اما در نوع دابل لینک، دو گروه باس به کا رگرفته اند در نتیجه پهنای باندی دوبرابر برای انتقال داده در اختیار دارد و این موجب گردیده این پورت قابلیت نمایش تصویر با حداکثر رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل را داشته باشند.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه بازنشانی کارخانه ای لپ تاپ سونی از بایوس

نوع DVI-A

حرف A در این نوع پورت به معنای Analog بوده و نشان می دهد توانایی انتقال داده های آنالوگی را دارد؛ بنابراین اگر دستگاه مقصد تنها از تصاویر آنالوگی پشتیبانی می کند باید از طریق این نوع درگاه داده ها را ارسال نمود. این نوع درگاه به دلیل سرعت و ضوح بالایی که به ویدئو هایی در حالت آنالوگ داده جایگزین مناسبی برای پورت های قدیمی تر مانند VAG است و به طور کلی از دو کانال عمودی و افقی و همچنین سه کانال مخصوص ارسال ویدئو تشکیل می گردد.

DVI-D

حرف D نیز در این نوع پورت نشان دهنده Digital است که به معنای قابلیت انتقال تصاویر دیجیتالی به دستگاهایی که از سیگنال های دیجیتال پشتیبانی می کنند؛ اما برا اساس میزان کارایی هر دو دستگاه ممکن است نوع سینگل یا دبل بکار گرفته شود.

 DVI-I

پورت DVI-I نسبت به دو نوع قبل به دلیل پشتیبانی از دو حالت آنالوگ و دیجیتال به طور همزمان، بسیارکارآمد تر می باشد؛ همچنین نه تنها باعث سرعت بیشتر ارسال داده های مختلف گردیده، به دلیل طراحی خاص آن شاهد کوچکترین تداخلی زمان انتقال تصاویر نخواهیم بود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =