نمایندگی تعمیر لپ تاپ سونی

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نقش باتری پشتیبان در مادربرد لپ تاپ

باتری کوچک تعبیه شده بر روی مدرا الکتریکی مادربرد نقش بسیار مهمی در راه اندازی و دیگر عملکرد های مهم لپ تاپ داشته که اکثر کاربران از نحوه عملکرد آن بی اطلاع می باشند؛ اما جالب است بدانید زمانی که سیستم خاموش شده  در نتیجه  ولتاژ ورودی به مادربرد نیز قطع شده است، این باتری کوچک وارد عمل شده و انرژی لازم جهت انجام کار هایی مانند به روز نگه داشتن تاریخ و ساعت سیستم در اختیار مادربرد قرار می دهد.

این باتری که اصطلاحا تعمیرکاران به آن بایوس می گویند، در کنار تراشه ها یا چیپستهای Mother Board قرار داشته و هنگام فرآیند بوت شدن ویندوز با تامین انرژی مورد نیاز سخت افزار های متصل به آن، به راه اندازی سریع تر سیستم کمک می نماید. سپس ادامه روند را به بوت لودر های روی دیوایس درایوهای هارد می سپارد تا سسیستم عامل را راه اندازی کنند.

ساختار بایوس مادربرد چیست

دانستن ساختار و عملکرد باتری پشتیبان به عیب یابی سریع تر خرابی های آن بسیار کمک کرده، در نتیجه در این بخش قصد داریم شما را با وظایف مختلف این قطعه کوچک آشنا کنیم.

همان طور که می دانید قطعات مادربرد اصلی ترین ومهم ترین سخت افزاری ها لپ تاپ بوده و  نقش حیاتی در عملکرد صحیح سیستم بر عهده دارند، بنابران باتری لیتیومی تعبیه شده در آن نیز دارای وظایف منحصر به فردی بوده و از آنجا که همه باتری ها عمر مفیدی داشته، باتری پشتیبان نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها حدود 3 تا6 سال قابلیت پشتیبانی از مادربرد را بر عهده دارد.

این مطلب را از دست ندهید   شناسایی بروزرسانی درایورهای لپ تاپ

بنابراین از جمله قطعات قابل تعویض لپ تاپ محسوب می شود و  چون فرآیند بایوس و تنظیم ساعت لپ تاپ  به عملکرد آن بستگی داشته هر گونه خرابی در آن مانع بوت شدن صحیح سیستم می گردد.

خرابی های رایج باتری پشتیبان

مانند سایر قطعات سخت افزاری به مرور زمان باتری پشتیبان نیز دچار فرسودگی و مشکلاتی می گردد که گاه تنها راه حل ممکن تعویض آن می باشد؛ لذا توجه به علائم اولیه خرابی آن بسیار مهم بوده و لازم کاربران با بروز هر یک سریعا به تعمیرکاران حرفه ای مراجعه نمایند تا از آسیب بیشتر به سایر قسمت ها جلوگیر نمایند.

از جمله علامت هایی که ممکن است در زمان خرابی بایوس مشاهده کنید عبارتند از:

دریافت پیامی مبنی بر  INVALID CONFIGURATION همراه با اختلال در نمایش تصاویر مانیتور، که نشانمی دهد باتری پشتیبان نتوانسته دستورات لازم برای تنظیم و پیکربندی صحیح صحفه نمایش را انجام دهد؛ گاهی علاوه بر آن گزینه  RUN SETUP نیز بر روی دسکتاپ مشاهده می شود.

عبارت  PRESS F1 TO CONTINIUE از دیگر پیغام های هشدار دهنده برای اختلال در عملکرد باتری پشتیبان بوده که همراه با ارور هایی دیگری در خصوص تنظیمات ساعت سیستم می باشد.

اگر ساعت لپ تاپ شما زمان درستی را نمایش نداده یا تاریخ آن دائما در حال تغییر می باشد حتما بایوس را چک نمایید و  از سلامت آن مطمئن شوید.

البته علائم خرابی باتری پشتیبان تنها محدود به ساعت و تاریخ نبوده و  ارائه مشخصات غلط در مورد درایورهای هاردنیز می تواند یکی از نشانه های عدم کارایی صحیح این قطعه در لپ تاپ باشد.  حتی در برخی موارد با اختلال در Booting درست سیستم باعث می شود رمز ورود به ویندوز غیر فعال گردد.

این مطلب را از دست ندهید   عدم اتصال لپ تاپ به Wi-Fi

تعویض باتری پشتیبان لپ تاپ سونی

این باتری ها قابل تعمیر نبوده و از آن جا که خرابی آن با ارور های مختلفی همراه است و باعث ناکارآمد بودن سایر قطعات متصل به مادربرد می شود بنابراین بهترین کار تعویض به موقع آن می باشد؛ البته بسته به مدل لپ تاپ این قطعه دارای تفاوت هایی می باشد بنابراین برای جلوگیر از هزینه بیشتر در این خصوص، تعویض آن را به کارشناسان نمایندگی سیستم خود بسپارید تا با استفاده از باتری اورجینال و با کیفیت کارایی صحیح آن را تضمین نمایند.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + ده =